Коли ми були молоді…

Без рубрики / Виставки / Всі новини

Коли ми були молоді…

НОВИНИ

Коли ми були молоді… Як приємно іноді озирнутися та побачити всіх молодими. Сповненими планів, романтичними та іронічними, безжурними. Так, вони були такими. Одеські художники шістдесятих-вісімдесятих. І такими лишилися на фотографіях Іллі Гершберга.

Адже треба всього нічого. Опинитися там, де відбувається подія, і відобразити його на плівці. Саме це вдалося І.Гершбергу. Тому перед нами і панорама портретів головних дійових осіб одеського художнього андерграунду, «квартирник» у будинку Алли Шевчук – вивішені картини Володимира Стрельникова та найголовніша подія – «Збірна виставка»…

Декілька слів про автора цієї фотовиставки. Він мій друг, я можу бути необ’єктивним, і все ж таки… Завжди вважав Едіка Гершберга чудовим майстром.

До речі, про ім’я. За паспортом він Ілля, але вдома батьки звали його Едік, ми, друзі, – Дік. Така ось різноманітність імен.

Гершберг закінчив Одеський політехнічний інститут Інженер-ливарник. Вже в інституті, а це було давно, я бачив у нього в руках фотоапарат.

Пізніше він познайомився із Дмитром Зубрицьким, увійшов до фотоклубу «Одеса», працював на «Поліграфмаші». Був активним фотохудожником, багато знімав, брав участь у виставках – обласних, міжнародних. – Натюрморти, ню, пейзажі. Багато експериментував із печаткою, домагався більшої об’ємності фотографії. Своєрідною школою був чеський журнал «Фотографія» та спілкування із чудовим московським фотомайстром Олександром Віханським.

Володимир Стрільников. 1965
Квартира Межберга. 1965
Лев Межберг и Ася Муртазина. 1965
Юрий Коваленко. 1975

З початку 60-х років я брав Діка до одеських художників. – на «середовища» до Олега Соколова, на «лотереї» до Ануфрієвих… Спочатку він відчував деяку незручність при фотографуванні художників та їхніх натурниць. Але потім подолав свою сором’язливість і почав робити портретну галерею одеських нонконформістів та тих, хто не вписувався у гладку схему соцреалізму.

Мені вдалося вмовити Гершберга кинути «Поліграфмаш» та повністю «віддатися» фотографії. Він очолив фотолабораторію в Одеському театрально-мистецькому училищі та читав там лекції з фотомайстерності. Виїхавши до Ізраїлю 1991 року, продовжував фотографувати, ставши кореспондентом газети «Время», і з 1992 року газети «Вести». І там також виставки. Остання – минулого року у музеї російського мистецтва імені Цетліних у Рамат-Гані.

Повернуся до шістдесятих-вісімдесятих. Молодий прекрасний обличчя одеських художників. Немає в мене ностальгії за минулим. Але молодість прекрасна поза політичними, соціальними умовами. Думаю, це можна відчути на знімках.

Деякі коментарі до фотографій.


У своєму архіві Ілля Гершберг виявив ще одну фотографію «Збірної виставки». І справа не тільки в тому, що можна побачити більше робіт Сичова та Хруща, виявлено гордий напис, про який ми всі забули – «Це виставка!».

“Квартирники”. Мені здається, що першою квартирною виставкою була виставка Володі Стрельникова у квартирі Алли Шевчук у провулку Чайковського. А виставка дерев’яних ляльок Есфірі Серпіонова проходила на вулиці Горького. Саме там Гершберг посадив Естер, Люду Яструб та мене (верхній ряд), нижче – Вітя Маринюк та Валік Хрущ.

З Люсиком Міжбергом, Михайлом Черешні Ілля дружив, в Аню Зільберман в юності був закоханий. Чи потрібно дивуватися, що так багато їхніх знімків збереглося у його архіві. Але тішить те, що є фотографії художників, які рідко брали участь у тусовках – це і Віктор Рисович, і Шурік Ріхтер та Костя Скобцов. І Надя Гайдук, яка з початку сімдесятих жила в Москві, але постійно приїжджала до Одеси до батьків, дружила з усіма нонконформістами. Наді, на жаль, не стало в лютому 2016 року.

Не лише художники, а й їхні дружини, подруги. Це і дружина Люсика Міжберга – Ася Муртазіна, і дружина Віті Маринюка (після смерті Люди Яструб) Олена Марущак, і моя – Валентина Голубовська.

У Музеї західного та східного мистецтва сфотографовані Олег Соколов з Оленою Шелестовою, у Художньому – Віталій Абрамов. А в галереї «Тірс», яка стала першою спробою створення у післявоєнній Одесі Музею сучасного мистецтва – Фелікс Кохріхт, який щось пояснює групі слухачів, серед яких його соратниця з майбутнього музею Рита Ануфрієва.

Не лише одеську фотографію Осика Островського надіслав Гершберг, а й трагічну – похорон Островського в Ізраїлі. Я вперше побачив, як ховають у пустелі, був уражений цим знімком.

Ряд цих фотографій зроблено при мені. Розкажу про одну зйомку – у майстерні Люсика Дульфана. Я попередив його, що прийду не один, а з фотографом зняти кілька картин перед його виставкою для статті. Я не врахував психології знаменитого вигадника Дульфана. Він підготувався, одягнувся як східний купець, стояв у наполеонівських позах і найменше хотів, щоб фотографували картини. Це була вистава одного актора перед одним фотографом. Втратити таку можливість не можна було. Дульфан – це Дульфан, передбачуваний і завжди несподіваний.

Зверніть увагу на фотографію, де Володя Стрельніков біля своєї роботи. Така ж композиція була і у фотографії Сашка Ануфрієва – біля картини. Гершберг потім їх надрукував у великому форматі (здається, 40х60), і художники вже по фото розписували свої картини. Наскільки пригадується, така, виконана в чотири руки, фотографія зберігається у Віті Марінюка.

«Коли ми були молоді і нісенітницю прекрасну несли..» – співали Нікітіна. Можна наголосити на слові «нісенітниця», я б радив – на слові «прекрасну». Коли ми були молодими, ми легко намагалися перевернути світ. Щось вийшло, щось не вийшло. Вдивіться у ці фотографії, обличчя цих людей. Прекрасних, вільних духом та помислами, людей. Такими для них зберегла для нас фотокамера Іллі (Едіка, Діка) Гершберга. Дякую йому!