Пряма́ Мо́ва

Фотодокументація акціонізму

Пряма́ Мо́ва

Леонід Войцехов — сучасний одеський художник, теоретик мистецтва, куратор та письменник. Народився в ти́сяча дев’ятсо́т п’ятдесят п’ятому році та майже все життя жив в Одесі. Батько одеського концептуалізму – течії мистецтва, яка стверджує, що головне не форма твору, а його інтелектуальна складова. Більшість творів Войцехова, побудовані на асоціаціях, грі слів та ситуаціях абсурду, які змушують глядача звернути увагу на неочевидні деталі. Він один з перших в Одесі почав організовувати акції та перформанси.

“Пряма́ Мо́ва” — на́зва дуже іронічного відомого перфо́рмансу, в якому Леоні́д Войце́хов з оголе́ним то́рсом стає́ центра́льною фігу́рою. Документація цієї дії склада́ється з дев’яти фо́тографій, які є частиною послідовності, що розкриває іде́ю “прямо́ї мови”, як літературної форми. На пе́ршій фо́тографії худо́жник сидить, ніби в очікуванні. На дру́гій він урочисто підніма́є пра́ву ру́ку, на якій видно двокра́пку, що символізує початок майбутньої цитати або прямо́ї мови. Наступна фо́тографія зображує Войцехова, у якого на правій долоні зображені лапки, які вказують на цитату. Потім йдуть чотири майже однакові світлини з худо́жником, що емоційно промовляє якісь слова та робить па́узу, яка часто супрово́джує проце́с діало́гу. Слідуюча фо́тографія зображує Леоніда, на лівій долоні якого показані лапки що закриваються, завершуючи висловлювання. На останній світлині в центрі аркуша зображено маленьке фо́то і кра́пка, що підкреслює завершення висловлювання.

Перформанс «Пряма́ Мо́ва» ста́вить під су́мнів традиці́йні уявле́ння про ме́жі мі́ж мисте́цтвом і комуніка́цією, демонструє рух представлення ідеї від її відкриття, етапів сенсових складових й до завершення дії. Іронічний і одночасно впевнений у собі вигляд автора вказує на необхідність серйозного обмірковування його дій під час перформансу. Відомо багато прикладів дослідження одеськими концептуалістами ідіом з російської мови та застосування при цьому ситуації абсурду. Запропонувати для презентації ідіоми щось більш абсурдне, ніж використання людського тіла – важко. Це одна з причин особливої ​​популярності перформансу Леоніда Войцехова “Пряма мова”. Підхід, обраний автором, за всієї своєї несподіванки та іронічності, забезпечує дуже точне уявлення ідеї та повне розуміння глядача.