Спо́соби вби́вства пра́пором

Фотодокументація акціонізму

Спо́соби вби́вства пра́пором

Юрій Лейдерман та Ігор Чацкін – товариші та художники, члени групи одеських концептуалістів. На різних етапах своєї творчості вони успішно займалися мистецькими та літературними практиками. Результати їхньої діяльності представлені у найбільших музеях світу та займають важливе місце в історії сучасного світового мистецтва. У дев’яностих вони спільно та окремо займалися мистецтвом перформансу.

У ти́сяча дев’ятсо́т вісімдеся́т четвертому ро́ці вони представили провокаці́йний перформа́нс «Спо́соби вби́вства пра́пором». Ді́я була́ присвя́чена о́дному з фундаментальних та святих символів радя́нської е́похи — че́рвоному пра́пору. У фонді Музею сучасного мистецтва Одеси представлені ескізи Юрія Лейдермана перед початком перформансу, замальовки після та частина фото документації його проведення. На чотирьох фотографіях Ігор Чацкін стоїть одягнений в акуратний сюртук, сорочку, джинси та лакові туфлі. Він прово́дить різні маніпуля́ції з пра́пором над іншим учасником, котрий босий, з балаклавою на голові, одягнений в не дуже чисті штани сидить на пні або лежить на дошці. На пе́ршій фо́тографії він намагається вставити древко прапору в се́рце партнеру по перформансу. На дру́гій – прапором сверлить голову. Тре́тя демонстру́є, як Чацкін обкручує полотнище пра́пору навко́ло го́лови партнера, намагаючись його заду́шити. На че́твертій фо́тографії древко пра́пора вставля́ють у ду́пу. Судячи з наявних ескізів, не збереглися фото відсікання голови та ламання кінцівок за допомогою прапора.

«Спо́соби вби́вства пра́пором» ста́ли а́ктом худо́жньої провока́ції й крити́чним комента́рем до то́го, як радя́нська вла́да вико́ристовувала свої́ си́мволи для підтри́мки тоталіта́рного режи́му. Необхідно відзначити, що автори в ході перформансу використали всі класичні прийоми середньовічних страт і катувань. Це ставить на один рівень, у тому числі культурний, – сучасний тоталітаризм та безмежну владу середньовічних володарів. Різна якість та вартість одягу двох учасників підкреслює привілейоване становище у тоталітарному суспільстві представників силового блоку. Перформа́нс ста́вить під су́мнів саму́ приро́ду держа́вних си́мволів. Пра́пор, яки́й традиці́йно у світі асоціюва́вся з че́стю, го́рдістю та держа́вністю, в цьому перформа́нсі вико́ристовувався в слу́жінні репреси́вній вла́ді. Держава може здійснювати за допомогою свого символу удушення, контроль над думками та різні способи жорстокого вбивства громадян.