Музей сучасного мистецтва Одеси, за підтримки АБ “Південний” 19 серпня 2011 року провів лекцію О. Мартинюк “Колекція музею Зімерлі та її одеські експонати”.
Олена Мартинюк, асистент куратора музею Зіммерлі (США), аспірант програми “Історія Мистецтва” університету Ратгерс (штат Нью-Джерсі, США), розповіла про формування найбільшої у світі колекції радянського нонконформістського мистецтва, зібраної в 1960-1980-ті роки Нортоном Доджем та переданої на зберігання до музею Зіммерлі при університеті Ратгерс.
Нортон Таунсенд Додж (англ. Norton Townshend Dodge, нар. 1927) – відомий американський економіст і колекціонер. Навчався в коледжі Діп Спрінгс (Каліфорнія); доктор філософії Гарвардського університету. Викладав у Мерілендському університеті. Як радянолог і фахівець з радянської економіки часто бував у СРСР. Крім власне дослідницької роботи, спільно з дружиною Ненсі, Додж купував, переправляв на Захід, організовував виставки і видавав каталоги творів представників радянського неофіційного мистецтва, рятуючи їх від знищення і забуття.
Колекція Нортона Доджа налічує близько 20000 творів понад 1000 художників. Найповніше представлені роботи Ленінградської школи неофіційного мистецтва, Московського концептуалізму. Представляє великий інтерес зібрання творів нонконформістського мистецтва радянських республік, глибоке вивчення яких тільки починається.
Олена Мартинюк розповіла про колекцію Зіммерлі загалом, роблячи акцент на її українську частину.
Мистецтво Одеси – одного з основних осередків українського андеґраунду – представлене в зібранні на дуже високому рівні, що було переконливо продемонстровано лекторкою. Однак, вивчення матеріалів, що ймовірно належать до Одеси, як і всіх матеріалів українського походження, тільки починається. У результаті обговорення стало зрозуміло, що для цього потрібні суттєві спільні зусилля американських та одеських мистецтвознавців і музейників.
Архів статті: http://archive.msio.com.ua/ru/home/1-latest-news/367-collection-of-the-museum-zimerli