Ruin porn: Terminus

Без рубрики

Ruin porn: Terminus

Уявімо майбутнє. Десь у світі існує гра. Влаштована за згодою багатьох країн якимось Господарем, могутньою і таємничою постаттю. Ця гра об’єднує правила перегонів, схожі на ралі Париж-Дакар, та правила американського футболу, де головне – не дати супротивнику рухатися вперед.

Можливо, ви думаєте, що це опис сучасних подій, але ні. Це уривок з опису фантастичного фільму французького режисера П’єра-Вільяма Гленна “Кінцева зупинка” 1987 року, який я вирішив переглянути перед тим, як розпочати написання цього тексту для нового проєкту Дмитра Ерліха, який я також вирішив назвати “Термінус”. Моя співпраця з Єрліхом розпочалася у Музеї сучасного мистецтва Одеси чотири роки тому. Це збіглось з епідемією COVID-19, і тоді світ здавалося, був зупинений, але вже стало очевидно, що це була лише зупинка перед новими викликами. За ці чотири роки багато змінилося, але певні речі залишилися незмінними: Дмитро залишається художником, а я – куратором. Це наш другий спільний проєкт, який, хоч і має певні впізнавані риси та використовує матеріал OSB, також відбудеться в Одесі, але матиме зовсім інший зміст та виразність, ніж попередній кумедний  “Bored and Horny”. Тема компенсації життєвих обмежень у теплих міжособистісних відносинах зміниться холодним душем реальності та задоволенням від спостереження власної смерті.

Романтична традиція “споглядання руїн” є метафорою  рефлексії, що відображає сам процес становлення культури. Це захоплення постіндустріальною величчю генерує фантазії, які не спрямовані на становлення власної культури, а скоріше на відсунення від постсоціалістичного чи постіндустріального “Іншого”. Термін “ruin porn”, введений письменником та фотографом Джеймсом Д. Гріффіном,  спочатку описував тенденцію приїжджих туристів фотографувати Детройт. Вони були надмірно зосереджені на руїнах міста, ігноруючи проблеми його мешканців, серед яких був і сам Гріффін. Початково введений для опису Детройта, цей термін використовується для опису великої кількості архівів (пост)апокаліптичної занедбаності, які широко представлені в фотостоках по всьому світу.  Особливу зацікавленість у “ruin porn” можно спостерігати у Східній Європі, зокрема  на прикладі популярності Чорнобильській зоні відчуження та взагалі в Україні. Ця взаємодія передбачає ієрархічні відносини, де експлуататорський погляд фотографа задовольняє вуаєристичні бажання глядачів, вилучених із контексту зображених місць. Джеймі Ран у статті, опублікованій у “Calvert Journal” у 2014 році, висвітлила етичні проблеми постсоціалістичного фетиша: “Такі роботи справедливо критикують за те, що вони применшують, естетизують і дегуманізують місто, зображаючи архітектурну форму оголеною та позбавленою людського, так само як порнографія об’єктивує тіло”.

Цю естетику можна побачити й в проєкті Ерліха, однак, на відміну від фотографів, які фіксують апокаліптичний світ для задоволення інших, Дмитро використовує певні архітектурні елементи та фотографічні способи для створення  художніх робіт та позбавляє місця людської присутності для задоволення власного бажання. Його неголосна та довірлива інтонація, здатність бачити драму в простих на вигляд обставинах життя, спокійний, навіть дещо відсторонений тон оповіді передає внутрішнє незадоволення митця тією долею, що заздалегідь вже приготована суспільству.

Порнографія руїн стає новим засобом естетизації зруйнованих ландшафтів. Це порно, тому що воно зачіпає аморальне, представляючи некеровану лібідинальну реакцію, яка пересилює раціональний страх смерті. Ми повинні визнати цю візіонерську спрямованість – бачення прийдешнього краху людства. Причина, з якої воно збуджує, полягає в тому, що воно пропонує образ нашої власної смерті, поки ми ще живі. Це наводить думку про те, що насправді існує не історичний, а лише геологічний час. І що ядерний вибух чи подальше вимирання людства не стане кінцем Землі. Це лише еволюційний кінець певного виду. Ми вже спостерігаємо закриття простору варіацій політики та особистісного досвіду капіталом, нацією та державою. Стираючи всі сліди людської присутності, художник репрезентує ностальгію за втраченим майбутнім, пропонує аполітичне усвідомлення історичних умов нашого расового та колоніального сьогодення та ставить питання: “Кому належить смерть?”

ІНФОРМАЦІЯ ПРО ВИСТАВКУ ТА КОНТАКТИ:

Вернісаж виставки відбудеться 13 червня 2024 року о 16:00 за новою адресою виставкової діяльності МСМО – Пушкінська 19.

Графік роботи:

Понеділок – Неділя з 14:00 до 20:00

Середа – вихідний.

❗️Вхід на локацію відбувається за попереднім дзвінком адміністраторці простору:

+380 98 643 25 90 – Катерина 

Автор виставки: Дмитро Ерліх
Співавтор інсталяції: Ілля Петров


Куратор проєкту: Андрій Сігунцов